| Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] | |
|
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
ismokpn
Viestien lukumäärä : 278 Join date : 17.03.2012 Paikkakunta : Salo
| Aihe: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] La Maalis 31, 2012 10:57 pm | |
| Metrovaunu M100Tarkoitus on alkaa mallintamaan kyseistä vaunua Trainziin. Nämä liikkuvan kaluston kohteet ovat usein sellaisia ikuisuusprojekteja ellei sitten satu olemaan päällä sellainen hulluuteen menevä innostus. Tosin tässä niinkuin monessa muussakin asiassa on monta tapaa hoitaa homma kotiin ja tason voi asettaa eri tavoin. Voi lähteä liikkeelle ikkunattomasta mallista, jolloin teksturoinnilla on hoidettu nuo ja sisätilaa ei silloin tarvitse tehdä. Enemmän työtä on silloin, kun tehdään läpinäkyvät ikkunat, sisätila, ohjaamo ja sen varustelu jne. Tarkoituksena tässä on edetä kohtalaisen pienin askelin, jotta jos jotakuta mallintaminen kiinnostaa, niin voi ehkä saada joitakin huonoja vaikutteita. Yllä olevassa kuvassa on pahasti vaiheessa oleva metrovaunun rungon torso. Tällaisen rungon saisi kyllä Trainziin liikenteeseen nopeammin, jos muotoilisi etupään ja alaosaa sekä hoitaisi muun ulospäin näkyvän teksturoinnilla, mutta silloin pitäisi olla aika hyvänlaatuiset valokuvat seinistä ja etuosasta. Katostakaan kuvat eivät silloin olisi pahitteeksi. Tosin hyvistä valokuvista ei ole haittaa silloinkaan, jos tekee ikkunat ja sisustuksen.
Viimeinen muokkaaja, ismokpn pvm Ke Tammi 23, 2013 4:27 am, muokattu 3 kertaa | |
|
| |
ismokpn
Viestien lukumäärä : 278 Join date : 17.03.2012 Paikkakunta : Salo
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] Ti Huhti 03, 2012 9:17 am | |
| Hiukan olen potkinut tätä projektia eteenpäin. Vaunun etupäätä olen kallistanut ja etu- sekä takpäätä pyöristänyt. Vaunun katolle ja lattian alle olen laittanut laatikot. Etupään pyöristyksessä olen käyttänyt Gmaxin Extrude-toimintoa, joka pursottaa valittua pintaa ulospäin. Sitten olen skaalannut tätä uutta pintaa pienemmäksi ja sitten vielä sama toiseen kertaan. Lopuksi olen valinnut kaikki pinnat ja käyttänyt niihin Auto Smooth-toimintoa, jolloin kulmikkaat pinnat ovat tasoittuneet ts. näyttävät tasaisemmilta. Alalaatikon leveys pitänee vielä tarkistaa saatavissa olevista kuvista. Varsin pienessä mittakaavassa olevasta piirustuksesta asia ei selvinnyt. Onhan tässä vielä puuhaa, sillä vaunun etupäässä ajovalojen ja kytkimen kolot pitäisi väkertää ja tehdä alaosan viisteet muun muassa.
Viimeinen muokkaaja, ismokpn pvm Ke Tammi 23, 2013 11:47 pm, muokattu 3 kertaa | |
|
| |
Admin Admin
Viestien lukumäärä : 300 Join date : 25.02.2012 Ikä : 28 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] Ke Huhti 04, 2012 4:10 am | |
| Testataanpa toimiiko tuo liimaus tai oikeastaan tiedote. Kyllähän tuo alkaa M100 junalta näyttää. Jos aikaiseksi saisi voisi hiukan käydä kuvailemassa, perjantaina olisi muutenkin tarkoitus käyttää metroa. Enpä kuitenkaan mitään takeita anna, että kuvia otan.
| |
|
| |
ismokpn
Viestien lukumäärä : 278 Join date : 17.03.2012 Paikkakunta : Salo
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] Ke Huhti 04, 2012 4:59 am | |
| - Admin kirjoitti:
- Testataanpa toimiiko tuo liimaus tai oikeastaan tiedote.
Kyllähän tuo alkaa M100 junalta näyttää. Jos aikaiseksi saisi voisi hiukan käydä kuvailemassa, perjantaina olisi muutenkin tarkoitus käyttää metroa. Enpä kuitenkaan mitään takeita anna, että kuvia otan.
Kuvat ovat tervetulleita tähän projektiin. Tässä vaiheessa erilaiset yksityiskohtia valottavat kuvat ovat erityisen hyödyllisä. Esimerkiksi vaunun etupään ajovalopaneelin sijoitus muuhun etupäähän ja etupään alareunan kaarevuus ovat sellaisia asioita, jotka nyt askarruttvat. Etupäätä eri kulmista kuvattaessa nämäkin asiat ilmeisesti selviävät. Myöhemmin on käyttöä mahdollisimman kohtisuoraan sivulta ja edestä kuvatut kuvat, mutta ne todennäköisesti onnistuvat jossakin linjalla ulkona, joka sitten vaatiikin vähän enemmän järjestelyjä. Oikeastaan sellainen tieto, että onko eturpään avovalojen paneeli suora vai kaareva auttaisi asiaa. Käytössäni olevat piirustukset ovat sen verran epämääräisiä, että yksityiskohtia joutuu selvittämään valokuvista. Sivukuvista vielä sen verran, että ei ole välttämättä tarvis saada koko vaunua kuvaan, vaan osastakin voi kuvankäsittelyohjelmalla rakennella sivukuvan. | |
|
| |
ismokpn
Viestien lukumäärä : 278 Join date : 17.03.2012 Paikkakunta : Salo
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] Su Huhti 08, 2012 9:29 am | |
| Olen vähän työstänyt metrovaunun etupäätä, jossa on nyt valomaski ja hiukan vetokytkimen koteloa. Näyttäisi siltä, että etupää on hieman kaareva, mutta tässä olen sen tehnyt suoraksi. Tosin kyllä sen voi vielä muuttaa kaarevaksi uudestaan. Tässä etupään alaosassakin riittää puuhaa vielä toviksi, jos aikoo saada valmiiksi valaisimet, kytkimen ja sen kotelon sekä puskimen korvikkeet tai sanoisiko niitä koristeiksi. Aivan sarjan alkupään vaunuissa niitä ei näyttänyt olevan.
Viimeinen muokkaaja, ismokpn pvm To Tammi 24, 2013 10:16 am, muokattu 2 kertaa | |
|
| |
ismokpn
Viestien lukumäärä : 278 Join date : 17.03.2012 Paikkakunta : Salo
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] To Huhti 12, 2012 11:55 pm | |
| Metrovaunun etupään tämänhetkinen kehitys käy selville seuraavasta kuvasta eli hiukan olen kytkimen ympäristön kotelointia kehitellyt, mutta vielä on vaiheessa alareunan viiste ja kotelon sisäpuoli. Sitten pitäisi paneutua kytkimien ja puskinten rakenteluun, jotta tällaiset isot ulkonevat kohteet tulisi tehtyä hitaasti kiiruhtaen.
Viimeinen muokkaaja, ismokpn pvm Pe Tammi 25, 2013 12:20 am, muokattu 2 kertaa | |
|
| |
ismokpn
Viestien lukumäärä : 278 Join date : 17.03.2012 Paikkakunta : Salo
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] Su Huhti 22, 2012 9:07 am | |
| Tätäkin puolta pitäisi vähän viedä eteenpäin. Katselin kesken jääneitä projektejani ja huomasin Sm5:en välivaunun korin, josta kenties muokkaamalla saisi M100:n päätyjen välisen osuuden. Tältä näyttää Sm5:n runko tällä hetkellä, joten katsotaan, että mitä siitä saisi aikaan.
Viimeinen muokkaaja, ismokpn pvm Pe Tammi 25, 2013 7:01 am, muokattu 2 kertaa | |
|
| |
Admin Admin
Viestien lukumäärä : 300 Join date : 25.02.2012 Ikä : 28 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] Su Huhti 22, 2012 12:24 pm | |
| Kyllähän tuo alkaa erehdyttävästi esikuvaansa näyttää. | |
|
| |
ismokpn
Viestien lukumäärä : 278 Join date : 17.03.2012 Paikkakunta : Salo
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] Pe Huhti 27, 2012 12:06 pm | |
| Olen nyt muokannut Sm 5:en koria enemmän M100:aa muistuttavaksi. Tässä on lähinnä kori ilman päätyjä, kattoa ja alustarakenteita sisäleluista puhumattakaan. Näyttääpä jatko-osan lattiakin olla vinksin vonksin. No, tuunaamista riittää.
Viimeinen muokkaaja, ismokpn pvm Pe Tammi 25, 2013 12:48 pm, muokattu 2 kertaa | |
|
| |
ismokpn
Viestien lukumäärä : 278 Join date : 17.03.2012 Paikkakunta : Salo
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] Ti Toukokuu 01, 2012 12:19 am | |
| Nyt olisi tarkoitus puhkaista M100-runkoon etuikkuna ja sitä varten olen tehnyt ikkunan muotoisen mallineen, jossa on ikkunaa sivuilta ja alhaalta ympäröivän uran tila myös mukana. Ohjaamon olen tehnyt laatikoista, joten sen sisäpuolen muotoilu on kulmikasta. Oikein hyviä valokuvia en ole siitä käsiini saanut, mutta ohjauspöydästä on kuitenkin kuvia katseltavissa. Sitten Gmaxissa seuraava työvaihe on käyttää Boolean-työkalua ja katsoa, että mitä tuleman pitää. Alla olevassa kuvassa on vielä sabluuna paikoillaan.
Viimeinen muokkaaja, ismokpn pvm Pe Tammi 25, 2013 11:06 pm, muokattu 2 kertaa | |
|
| |
ismokpn
Viestien lukumäärä : 278 Join date : 17.03.2012 Paikkakunta : Salo
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] Ke Toukokuu 02, 2012 1:00 am | |
| Ei tämä homma mennyt nyt ihan putkeen. Tässä ei toiminutkaan, niinkuin Gmaxissa sisäkkäisten laatikoiden kanssa, jotka lävistää ikkunamalline käyttäen Boolean -> Operand B, jolloin sisimmäisen laatikon pinnat kääntyvät siten, että muodostuu ohjaamon sisätila ja ikkunan lävistyksessä tulee molempiin aukot sekä ikkunan puitteet valmiina. Nyt täytyy ensin näpräillä korin ikkuna-aukkoon sivuille ja alareunaan ura. Sitten pitää tehdä uusi ikkunamalline näin syntyneen ikkuna-aukon mukaan jä lävistää ohjaamon sisätila sekä lopuksi kääntää Flip-toiminnolla tämä, jolloin ohjaamo näkyy sisäpuolelta. Niin ja vielä puuhastella ne ikkunapuitteet, joten näillä eväillä nyt mennään!
Viimeinen muokkaaja, ismokpn pvm La Tammi 26, 2013 1:03 am, muokattu 2 kertaa | |
|
| |
ismokpn
Viestien lukumäärä : 278 Join date : 17.03.2012 Paikkakunta : Salo
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] Su Toukokuu 06, 2012 5:33 am | |
| Ura uusi urkenevi. Viimeaikoina on mallintamisessa ollut urakehitystä, sillä M100:n etuikkunan ala- ja sivureunassa on ura, jota olen yrittänyt jäljittää. Tehtynä on nyt vain puolet, mutta tarkoitus on kopioida toinen puoli vaunusta peilaamalla, jolloin puolista tulee samanlaiset muotopuolet.
Viimeinen muokkaaja, ismokpn pvm Su Tammi 27, 2013 4:20 am, muokattu 1 kertaa | |
|
| |
ismokpn
Viestien lukumäärä : 278 Join date : 17.03.2012 Paikkakunta : Salo
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] La Toukokuu 12, 2012 9:33 am | |
| Tässä viimeaikaisena puuhana on ollut ohjaamon etuikkunan teko. Ohjaamon sivuikkunat on vielä tekemättä. Tarkoitus olisi puolittaa runko siten, että edestä katsoen vasen puoli jää. Tätä ennen pitäisi kuitenkin toisaalla tehty keskiosa runkoa yhdistää tämän etu- ja takaosaan ja tehdä ohjaamon vasen ikkuna sekä etuikkunan puolikkaan että sivuikkunan puitteet.
Viimeinen muokkaaja, ismokpn pvm Su Tammi 27, 2013 4:22 am, muokattu 1 kertaa | |
|
| |
Admin Admin
Viestien lukumäärä : 300 Join date : 25.02.2012 Ikä : 28 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] Su Elo 05, 2012 2:22 am | |
| Onkos projekti edennyt vai onko sen tarkoitus edetäkään tätä pidemmälle? ainakin tuo M100 näyttää ihan esikuvaltaan jo tässä vaiheessa. | |
|
| |
ismokpn
Viestien lukumäärä : 278 Join date : 17.03.2012 Paikkakunta : Salo
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] Su Elo 05, 2012 3:08 am | |
| - Admin kirjoitti:
- Onkos projekti edennyt vai onko sen tarkoitus edetäkään tätä pidemmälle? ainakin tuo M100 näyttää ihan esikuvaltaan jo tässä vaiheessa.
Tämä projekti on tässä vaiheessa edelleen, mutta on sitä tarkoitus jatkaa. Tuolta Ilmeran puolelta on tullut joitakin muitakin toiveita, joita olen rakennellut välillä. Nämä aloitetut projektit ovat myös sellaisia, että niihin innostuu välillä ja sitten taas tulee hiljaisempia vaiheita ja sitten taas ... toivottavasti. Edesmenneellä Sivuraiteella oli sellaista henkeä, että joku tietty määrä projekteja pitää saada valmiiksi ennen kuin aloitetaan uusia. Olen aika huolettomasti polkaissut näitä liikkeelle, vaikka tiedänkin, että nehän kestävät ... kestävät... venyvät. Olenkin ihmetellyt, että miten yksi mariko_chan voi saada niin paljon aikaan radan mallinnuksessa. Tässä M100-projektissa menee vielä aikaa, jos ja kun tekee ohjaamon ja sen ohjauslaitteet, matkustamon sisustuksen, virroittimet ja telit jne. | |
|
| |
ismokpn
Viestien lukumäärä : 278 Join date : 17.03.2012 Paikkakunta : Salo
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] Pe Loka 05, 2012 6:13 am | |
| Vaihteeksi olen työstänyt metrovaunua. Siirsin Sm5:sta muokkaamani seinän M100:en seinän viereen ja siinä on nyt ikkunalasit mukana. Tarkoitus on ympätä tämä seinä vieressä olevaan runkoon ja jatkaa sitten vaunun sivupuolikkaan muovaamista.
Viimeinen muokkaaja, ismokpn pvm Su Tammi 27, 2013 4:26 am, muokattu 1 kertaa | |
|
| |
ismokpn
Viestien lukumäärä : 278 Join date : 17.03.2012 Paikkakunta : Salo
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] Su Loka 14, 2012 4:32 am | |
| Vihdoinkin sain siirrettyä seinäelementin metrovaunu puhkaistuun seinään. Ulkopuolelta sovitin seinän paikoilleen, mutta sisäpuoli on vielä keskeneräinen. Tosin sieltä puuttuvat vielä katto ja lattia, jolloin vasta sisäseinän oikea mitoitus määräytyy. Katon, lattian ja sisäseinän sovituksen jälkeen voikin halkaista vaunun puolesta välistä. Sitten vain peilaamaan toinen puoli ja sovittamaan paikoilleen. Ensiksi kuitenkin kannattaisi teksturoida puolikas, jolloin toisesta puolesta tulee identtinen kaksonen, mutta luulenpa, että tulee tehtyä teksturoimaton mallikappale ensin. Kun ei hitsaa puolikkaita kiinni, niin niitä voi käsitellä erillisinä elementteinä. Tosin voi ne erottaa hitsauksen jälkeenkin omiksi elementeikseen.
Viimeinen muokkaaja, ismokpn pvm Su Tammi 27, 2013 4:28 am, muokattu 1 kertaa | |
|
| |
ismokpn
Viestien lukumäärä : 278 Join date : 17.03.2012 Paikkakunta : Salo
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] Su Loka 21, 2012 12:05 am | |
| Ohjaamon ja korin yhteensovittaminen on nyt menossa rauhalliseen tahtiin. Vorgin kuvsita voisi päätellä, että ohjaamon etuikkunan puite on noin 5 cm leveä ja lasketuu ohjaamon suuntaan alareunastaan. Onko jollakulla tietoa siitä, että mihin ohjaamon lattia sijoittuu eli onko se matkustamon lattian kanssa tasoissa? Tällöin tarvitsee tehdä koteloa alustan vetokytkimen laitteiden päälle, jotka vievät jonkinverrana tilaa ohjaamon lattiasta. Vaunun sivuseinän vahvuuskin on hieman liian paksu Vorgin kuvista päätellen. Lisäksi olisi tarkoitus tehdä ikkunatiiviste sekä tuulilasi, joka on kaareva ja antaa oman haasteensa näihin kuvioihin, mutta sitä ennen pitää paneutua ikkunan puitteen leveyteen ja kaltevuuteen.
Viimeinen muokkaaja, ismokpn pvm Su Tammi 27, 2013 4:29 am, muokattu 1 kertaa | |
|
| |
ismokpn
Viestien lukumäärä : 278 Join date : 17.03.2012 Paikkakunta : Salo
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] To Marras 01, 2012 3:33 am | |
| Kuten edellisestä kuvasta näkyy, vaunun seinä on aika paksu vaunusta otettuihin valokuviin verrattuna, joten seinää pitänee tuunata ohuemaksi ja laittaa ovikotelot sisäseinälle. Hiukan olen katsonut ohjauspöydän paikkaa. Jotenkin etu- ja sivuikkunan korkeuserot vielä askarruttavat, mutta eiköhän niille joku järjestys löytyne. | |
|
| |
Dv12 Vierailija
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] Ti Marras 06, 2012 9:12 am | |
| Hei, Kiinnostaisi tietää missä vaiheessa M100 on nyt? Se on nimittäin yksi odotetuimmista Suomijunista Trainziin, samoin Sr1. |
|
| |
ismokpn
Viestien lukumäärä : 278 Join date : 17.03.2012 Paikkakunta : Salo
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] Ti Marras 06, 2012 10:47 am | |
| - Dv12 kirjoitti:
- Hei,
Kiinnostaisi tietää missä vaiheessa M100 on nyt? Se on nimittäin yksi odotetuimmista Suomijunista Trainziin, samoin Sr1. Kovin paljon se ei ole edellisestä kuvasta edistynyt. Tarkoitus olisi tehdä ensin toinen seinä valmiiksi, joka tarkoittaa ovipainikkeiden ja muun sälän lisäämistä. Sitten pitäisi kori halkaista ja peilata se, jotta korista tulisi molemmin puolin samannäköinen. Ohjaamon ja matkustamon sisustamista sekä teliä en ole vielä aloittanutkaan. Tosin tästä voisi tehdä esiversion ilman ohjaamon ja matkustamon sisustamista. Pitäisi hankkia kuvia tekstuureiksi tai sitten maalata tekstuurit. Teli pitäisi kuitenkin tehdä, jotta vaunusta saisi toimivan. Tämä oma työskentelyni on sellaista "Iisakin kirkon" tekemistä. Mistään yön tunneilla tekemisestä ei enää voi puhua, mutta aina sitä voi yrittää vauhdittaa kyselemällä, jolloin voi saada ehkä motivaatiota ja innostusta joksikin aikaa lisää. Välillä on tullut tehdyksi muita helpompia kohteita. | |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] | |
| |
|
| |
| Helsingin metron M100-vaunu Trainziin [rakenteilla] | |
|